Thursday, December 15, 2011

~ PERTEMUAN & PERPISAHAN ~

Sahabat... jika kau diberi pilihan , antara pertemuan dan perpisahan , mana satu yang kau pilih..? ? tiada siapa inginkan perpisahan menyapa disebalik pertemuan. Sesungguhnya perpisahan bagaikan belati tajam menusuk jiwa , sungguh sedih dan pedih. Air mata menjadi saksi dan takdir menjadi bukti.


Sahabat... sesiapa pun tidak akan mengerti disebalik senyuman yang aku ukirkan , disebalik tutur kata bicara ria berbaur riang ku luahkan , hati kecil ku ini sedang melayari kedukaan akibat kelukaan.


Sahabat... tiada pernah ku pahatkan di kepingan ini kerelaan menjemput perpisahan antara kita. Tidak pernah ku pinta kesunyian dan kerinduan.


Sahabat... setiap pertemuan berakhir dengan perpisahan. Itulah hakikatnya...disini lah bermula segalanya , daripada kecewa menjadi remaja berwawasan , dari secoret angan-angan menjadi segunung kenyataan , dan dari setitis harapan menjadi segumpal kejayaan. Dalam usaha ku mencari identiti sebenar dan semangat yang hilang itu , pelbagai onak dan duri ku tempuh dan pelbagai getir ku lalui. Sekali sekala tawa gembira dan gurau senda terjah menyapa.


Sahabat... bebola matamu menyatakan kedamaian dan ketenangan , mungkin gelak tawamu yang menutupi hakikat sebenar perasaanku. Sepi...rindu...kecewa...yang hadir tidak pernah kecundang , namun kepada siapa lagi hendak ku adukan perasaan rinduku ini..? ? bayu mana yang akan sudi meyampaikan salam rindu untukmu teman..? ? adakalanya , aku lebih merelakan manik-manik jernih singgah dipipiku dan memujuknya pulang , daripada menanti saban rindu yang tidak tentu milik siapa.


Sahabat... aku tahu detik tidak tentu berlalu , masa akan terus berangkat meninggalkanku. Hatiku pasti sukar berganjak untuk menerima insan lain dalam hidupku. Biar begitu , kenangan dan senyuman tawa antara kita berdua akan terus ku bawa bersama , kemana jua ku bakal berada.


Sahabat...kuntum senyuman dan riak wajahmu pasti akan terus bermain diruang mindaku. Perpisahan nanti bukan bererti putus tali perhubungan mesra antara kita. Hanya dimata tidak kelihatan tetapi dihati tetap tersimpan wajah kalian. Lewat petang akan ku titipkan doa buatmu dan semoga doa ku ini akan disapa damai olehmu. Lalu aku akan masih bisa tersenyum bersama secebis nostalgia yang pernah kita ukirkan , biar pun senyumanku itu terlalu pahit bak hempedu. Namun...biarlah...masa pasti akan menemukan kita kembali


Selamat menjalani hidup dan hala tuju masing2 selapas ini...pasti SATU yang bernama kerinduan akan hadir di dalam hidup ini...hanya MEMORI DI SMT SEJINGKAT AKAN TERPAHAT DI HATI BUAT SELAMA-LAMANYA... ^_^

No comments:

Post a Comment